Saturday, July 16, 2011

Patriotik pada bola dan negara.

Photobucket

Pening gak aku nak tulis entri sebegini.. aku ni bukan pakar sangat bab bola sepak apatah lagi bab bola+patriotik.. cuma aku mampu luahkan apa yang aku rasa sekadar pendapat dan komen tentang situasi sekarang.. situasi apa bila aku banyak berdiam dan merayau-rayau dipage orang lain..

Sejak due, tige hari ni sering terbace Artikel, entri blog dan celoteh laman sosial mengenai bende ni. Semangat kebangsaan atau dalam bahase standardnye... Patriotik. Samade aku atau korang, kite adelah rakyat disebuah negare yang bername Malaysia. Sebagai rakyat, cintekan negare tu merupekan bende yang wajib di lakukan oleh kite semua. Ade sape-sape nak bangkang?

Dalam konteks bolasepak pulak, setiap individu mempunyai pasukan Negara masing-masing. Baik Abu, John Smith, Xiao ming, Owidegu dan lain-lain. Aku jugak percaya selain pasukan Negara yang kite sokong, kite juge menyokong pasukan lain. Dari pasukan Negeri, kelab tempatan mahupun kelab Seantero dunia. Bende ni Normal, aku sendiri ade kelab Luar yang aku sokong. Serius!!

Bagi aku, ini adelah Krisis dalaman. Krisis dalaman bagi seseorang yang mencintai bolasepak akan berlaku, apabila Pasukan Negara yang dicintai bertemu dengan kelab yang disanjung. Krisis ni datangnye dari diri korang sendiri dan hanye korang saje yang boleh mengatasinye. Jangan sesekali membiarkan krisis ni menguasai diri. Bile bende ni dah jadi, memang parah....

Kene pandai managelah... Dahulukan ape yang patut didahulukan dan kemudiankan ape yang tak patut. Segalenye terpulang pade individu. Kite menjadi Rakyat Malaysia dari dalam perut ibu dan sampai ke mati, jike tak tukar warganegaralah. Bagi aku, ape yang korang buat... fikirlah baik, buruk dan jangan sampai mengguris hati sesetengah pihak. Sentiaselah berserdehane dalam Kehidupan... tak salahkan?..

Bak kata pepatah.. kata dulang paku lebih.. kata orang dia lebih..

No comments: